Bij ‘t Kastheel is het uitgangspunt dat mensen met een beperking zo gewoon mogelijk kunnen leven. In hun eigen thuis en afgestemd op hun individuele behoefte. Sommige cliënten komen beter tot hun recht in een prikkelarme omgeving, waar zij zich vrij kunnen bewegen en niet beperkt worden door overprikkeling en verleiding van de samenleving. Met inmiddels 2 prachtige locaties is ‘t Kastheel (voorheen Stichting Ela) flink gegroeid. Uitbreiding van een organisatie brengt ook een nieuwe dynamiek met zich mee en vanuit daar groeide ook de behoefte om stichting Ela anders vorm te geven naar de buitenwereld. Een logisch moment om ook te kijken naar de interne kernwaarden en wat de volgende stip aan de horizon wordt. Aan ons de mooie uitdaging om hier strategie & creatie te vertalen naar een rebranding van Stichting Ela.
Branding
Merk Strategie
Logo
UI design
In de loop van de jaren is de organisatie steeds professioneler en volwassener geworden. Bas: ‘We hebben een stevige basis neergezet en ons echt gevestigd.’ In 2022 is er een tweede locatie bij gekomen: de Stapel. Met de uitbreiding van een tweede locatie groeit de organisatie van ‘t Kastheel. Een groter team die vanuit twee verschillende locaties dezelfde unieke zorg aan haar cliënten levert. Het moment om opnieuw te kijken naar de visie, de kernwaarden en de naam. Samen met een team van medewerkers zijn we met de kick-off sessie aan de slag gegaan. In deze fase van het traject hebben we alle input verzameld en in de sessies samen scherp gesteld.
Vanuit de kick-off sessies en een interne rondvraag hebben we de kernwaarden en gewenste merkdoelen vastgesteld. Tot slot heeft het team in de moodboard sessie een duidelijke visuele richting vastgesteld. Met alle input zijn we aan de slag gegaan met de vertaling naar de nieuwe naam, het logo en brandbook. De facilitair coördinator kwam op het idee om de namen van de locaties (de Kattenwaard en de Stapel) samen te voegen. In combinatie met de helende werking die hun werkwijze heeft op de bewoners, zo vond hij. En dan krijg je: Ka-st-heel. We leggen een solide basis voor de huisstijl en denken vanuit een ‘merksystem’. Daarin zie je goed hoe alle visuele elementen samenkomen en het merk visualiseren. Het is de ruggengraat van een solide huisstijl.
De vernieuwde kernwaarden zijn verbinding, dynamisch, geborgenheid en duurzaamheid. Deze sluiten naadloos aan bij de bescherming van een Kast(h)eel. In de ontwikkeling van het logo, komen de kernwaarden weer terug. Een schild, met kantelen reflecteert de dynamische vormen en de verbinding. Daarnaast is de geborgenheid omsluitend in het schild dat volledig omsluitend is. De duurzaamheid komt terug in het complete logo wat staat voor een langdurige relatie die we aangaan, met elkaar.